1- Bir işi gözetmek.
2-Halka ait işleri gözeterek usulüne uygun yürütmek
3-Akıllı- Tedbirli ve ihtiyatlı davranış anlamlarına gelmektedir.
Siyaset genel olarak 3 sebeple yapılır:
1- Komisyon için. Parayı veren düdüğü çalar. Verdimse ben verdim (Demirel)
2- Vizyon için: Vekilim, mkyk üyesiyim, başkanım desinler…
3- Misyon için: ideallerim var, davam var, milletime hizmet etmeliyim…
Para- Çıkar- şöhret- makam, Siyasetin çürüten yanlarıdır.
Siyasi Süreç: insanların başkalarıyla veya gurupların birbirleriyle yaşadıkları iKTiDAR ilişkilerini belirleyen, Yol – Usul ve Kaidelerdir.
Siyasi Mücadele; iktidar olma mücadelesi olmaktan önce Toplumsal ve siyasal sorumluluk alma ve işleri ahlaki ilkelerle yapma mücadelesidir.
Siyasetin: biri kuvvet-iktidar, diğeri emanet olmak üzere 2 temel direği vardır. Halka ait olan işleri, halk adına vekaleten yürüten kadrolara siyasetçi denir. Kudret eli ile Şefkat eli siyasi mücadelede beraber kullanılmalıdır. Aksi olursa Zulüm veya Acziyyet doğar.
Ahlak: Duygu ve değerler yönünden insanı mutluluğa taşıyan davranışlardır. Vicdanın inşa edip koruduğu davranışlardır, diyebiliriz. insanın yaradılıştan gelen ve cemiyet hayatında yaşayarak kazanılan; iyi- Güzel huy ve davranışlardır. Kamil insanın 4 temel vasfı olur: 1- Doğru söz. 2- Faydalı (Salih amel) iş. 3-Güzel ahlak. 4- Sağlıklı bilgi. Bunlar insanı vicdan sahibi kılar.
Vicdani Sorumluluk;
1- Yalnızken kötülük yapmamak.
2- Ahlak kuralların her zaman uymak.
AHLAK; insanın özünü güzelleştirmiyorsa gerçek ahlak değildir…
Ahlak:insanın 1- doğuştan, yaradılıştan gelen 2- cemiyet içinde yaşarken etkileşim yoluyla kazanılan iyi – güzel- doğru huylara denir.
Ahlaki değerlere dayanmayan siyasi sistemler çıkara ve sömürüye dayanacağı için iNSANiolamazlar. ÖZGÜR bir siyaset için bağımsız düşünebilen insanlara ihtiyaç vardır.
Ahlak ve Siyasetin konusu; insanları gerçek mutluluğa ve huzura ulaştıracak kişisel eylemler ve toplumsal davranışlardır. (Farabi)
Hz. Mevlana; Gerçek ahlak, görünüşte değil özde olmalıdır der. Bir gün genç talebeleriyle yürürken, kendi aralarında oynayan yavru köpeklere rastlarlar. ‘ Ne de güzel oynuyorlar’ diyen bir talebesine; Mevlana, ‘ Bir kemik atın da görün’ demişti.
Dönüş yolunda aynı yavruların bir kemik yüzünden birbirleriyle hırlaşarak kavga ettiklerini gördüler…
Yaşadığımız zaman dilimi her şeyi daha hızlı kazanma ve kolayca kaybetme – tüketme üzerine programlanmış gibidir. insanlar bu hızlı hayat akışının içinde birçok sosyal hatayı veya günahı sanki böyle davranmak kendilerininhaklarıymış gibi işlemeye devam ediyorlar.
7 Ölümcül Günah. (gandhi)
1- Çalışmadan, üretmeden servet edinmek, zenginleşmek.
2- Şuursuca keyif ve eğlence peşinde koşmak
3- Ahlakı. karakteri olmayan bilginin peşinden koşmak
4- Helal haram şuuru olmayan ticaret
5- insanlığa fayda ve mutluluk getirmeyen bilim
6- Fedakarlık aşılamayan inanç
7- ilkesiz siyaset
‘Bir yere davet edildiğiniz zaman baş köşeye oturmayın. Davet sahibinin daha özel bir konuğu gelince size ‘ Kalk ve başka yere otur’ denmesin ve siz utanmayın. Davete katılınca rastgele bir yere oturun ki; seni davet eden onurlandırarak, ‘ Gel ve yukarı otur’ desin.
Kendini yükselten alçalır…’ (Hz. isa)
Adalet eksenli politikacılar; Sürekli hizmet için çalışırlar.
Menfaat eksenli politikacılar; Daima kavga çıkarırlar.
Not: Ankara il genel meclis üyesi Selim CERRAH’ ın ‘siyaset ve ahlak’ başlıklı yazısından bir kesit